Politikere bør optimere deres search reputation
Det er mit indtryk, at mange politikere ikke holder løbende øje med deres brand/navn i søgemaskinerne. Jo, måske 14 dage før et valg – men ellers ikke. Det er jo ikke smart, når det ellers er velkendt, at vi vælgere før et folketingsvalg m.m. googler navnene på folketingskandidaterne og deres partier. Vi laver vores egen lille research, før vi tager stilling til, hvem vi vil stemme på – og hvem vi ikke vil stemme på.
Jeg har googlet navnene på udvalgte folketingskandidater til næste valg, for at se om jeg kunne finde noget dårlig omtale på Googles side 1. Her følger min liste med danske politikere, der efter min mening, bør arbejde på at forbedre deres search reputation før valget:
1) Helle Thorning-Schmidt
Helle er i mine øjne en af de politikere, der har det største behov for at optimere sit brand/navn i søgemaskinerne. Allerede som resultat nr. 4 finder vi denne overskrift: “Ekstra Bladet – Helle Thorning-Schmidt meldt til politiet”, nr. 5: “Dokumentation: Her er Thorning-Schmidts emails”, nr. 6: “Overblik: Helle Thorning-Schmidts skattesag – Politiken.dk”, nr. 7: “Helle Thorning meldt til politiet – Politik – BT.dk” og der er flere.
Det må være belastende for Helle, at sager hun helt sikkert helst så glemt fylder så meget i søgemaskinerne.
2) Lene Espersen
Til trods for Lenes turbulente tid med ferie, aflyste møder osv. som pressen har fokuseret meget på, er hun alligevel sluppet ret heldigt igennem søgeresultaterne på side 1. På 6. pladsen finder jeg: “Ekstra Bladet – Lene Espersen er doven”, hvilket er det eneste direkte negative resultat.
Lene er alligevel med på listen, da hun i den grad bør arbejde forebyggende med hendes brand. Det er nemlig langt fra sikkert, at hun kan tåle mere dårlig omtale på nettet, uden at de negative historier begynder at fylde side 1 på Google.
3) Villy Søvndahl
Selvom han ofte er blevet skånet af pressen, er der alligevel flere ridsen i lakken på side 1, når jeg søger på “Villy Søvndahl”. Eksempler på dette er bl.a. nr. 5: “SF’s bagland raser over Villy Søvndal | information.dk”, nr. 6: “Villy Søvndal har mistet jordforbindelsen – Nyheder” og nr. 9 “Villy Søvndal til grin på YouTube – Avisen.dk”.
4) Margrethe Vestager
Nu er det jo ikke kun dårlig omtale man bør reagere på, og derfor har jeg også Margrethe med på listen. Der er ikke noget negativt på første side af Google, men det er da ikke særligt fedt, at det første resultat ved søgning på “margrethe vestager” er et stort billede af Simon Emil Ammitzbøll:
5) Claus Hjort Frederiksen
Jeg synes også, at Claus Hjort skal sætte fokus på sit search reputation. På femte pladsen finder jeg et meget negativt resultat: “Claus Hjort Frederiksens ulovligheder og embedsmisbrug”, og blandt de øverste billederesultater kommer et komisk billede af Anders Fogh med langt hår frem:
Dette var blot et uddrag af politikere, som jeg mener bør arbejde på deres online image før folketingsvalget (og generelt). Der er dog mange flere som med fordel kunne fokusere på resultaterne i søgemaskinerne, og jeg tror faktisk også, at en stor del af politikerene gerne vil give det fokus. Men. Tit og ofte er de alt for sent ude (før et valg eller en anden vigtig deadline), eller også har de en af deres egne IT- eller kampagnefolk sat på opgaven (som ofte er uerfarne overfor Reputation Management).
Mit budskab til vores politikere er derfor: Bevar fokus på dette område løbende, og sørg for at jeres search reputation optimeres af folk der magter en sådan opgave.
Tak fordi du læste med,
Rune
Politikere har stadig ikke set Internettet potentiale og muligheder, alt for mange bruger de gammelkendte strategier som læserbreve og lign. i perioden op til kommunal og folketingsvalg.
At anvende Internettet og de sociale netværk i sin markedsstrategi før, under og efter et valg har politikerne meget svært ved, men det vil være noget som de bliver nød til at forholde sig til fremover, det er ikke nok at de hvert fjerde år fremstår på en valgplakat, der skal aktivt arbejdes med at få markedsført personen, hertil er sociale tjenester en oplagt mulighed, det giver samtidig ”fylde” i søgemaskinerne på holdninger og den enkelte person, herved er der noget der kan afbøde for de dårlige historier.
Hej René
Udgangspunktet med eks. politikernes læserbreve, artikler/blogs og TV-interviews er fint nok – det er gamle klassikere. Problemet er bare, at disse tiltag ikke bliver fulgt helt til dørs. Det er stadig som om, at politikere og deres kampagnefolk (ja og mange andre, for den sags skyld) forventer at brugere/kunder/vælgere nok skal finde netop deres site. Deres lille mikroskopiske frimærke af nettet, hvor de har helt styr på deres image. Men sådan er det jo ikke – hvis jeg er ude og undersøge en politikere, som jeg måske vil stemme på, er det sidste sted jeg kigger kandidatens website (først vil jeg se, hvilke andre søgeresultater der kommer frem om kandidaten.)
Et andet eksempel er en søgning på “Lars løkke”, hvor jeg får dette pinlige YouTube-resultat på side 1 af Google http://www.youtube.com/watch?v=9ar0TF7J5f0 – det burde hans folks altså også arbejde på at få fjernet.
Jeg tror, at der er mange, der ikke regner med, at det er vigtigt, selvom det naturligvis er. Men politikerne burde da vide bedre.
Jeg sad på café den anden dag, hvor nabobordet var i gang med at snakke forretninger, og hvor den ene netop sagde “har du tjekket på nettet, om der er nogen dårlige historier om ham”. Så det bliver brugt i selv mindre virksomheder.
Der er også en Facebook App, som viser, hvor mange månedlige søgninger i Google der er på brugerens navn. Tallet er en del overdrevet, men folk sender det stolt ud på Facebook, uanset hvor negative søgeresultater der vises. Utroligt, at folk så ikke lige selv laver en søgning for at se, hvilke resultater der vises. Jeg har set nogle eksempler, hvor jeg bestemt selv ville undlade at gøre opmærksom på Googles søgeresultater, hvis jeg fik samme side 1.
Men man kan også være uheldig. Jeg lavede på et tidspunkt en kommentar til en debat på ComputerWorld, hvor min holdning var stik modsat i forhold til den foregående (og temmelig rabiate) kommentar i debatten. Når søgeresultatet kom frem i Google, så stod mit navn og kommentaren fra den tidligere indlægsholder i søgeresultatet, så den kunne jeg godt risikere at hænge på. 🙂
Hej Johnny,
Tak for din kommentar. Jeg tror også virkelig, at vi vil se flere og flere lave online baggrundstjek af personer og virksomheder – og med “baggrundstjek” mener jeg selvfølgelig bare en google-søgning.
Jeg har set lignende eksempler, som det du nævner med ComputerWorld – man kan faktisk være ret uheldig med måden teksten præsenteres på 🙂