20 måder at finde søgeord på
For at få succes med din søgemaskinemarkedsføring, er det helt essentielt at du vælger at synliggøre din hjemmeside med gode og relevante søgeord. Disse søgeord skal skabe trafik til dit site, og i sidste ende skal de generere en masse konverteringer.
Udover at lede efter søgeord udfra relevans og trafik (antal månedlige søgninger) er en god taktik også, at du udvælger nogle søgeord som dine konkurrenter ikke har tænkt på at optimere. På den måde får du meget lettere dine søgeord øverst i Google, og ofte også med en bedre konvertering.
Men hvordan finder vi så vejen til de bedste søgeord?
Her får du 20 forslag, som forhåbentligt kan hjælpe dig: (Hvis du har flere forslag, er du meget velkommen til at skrive en kommentar)
1) Google Keyword tool
Suverænt værktøj fra Google som bl.a. viser os antal månedlige søgninger, på de søgeord vi indtaster. Uundværligt for alle der vil lave en analyse af søgeord.
Husk at angive land og sprog (dansk/danmark) og sæt søgeordstyper til “Eksakt” i stedet for “Fleksibel”. Prøv det her
2) Google suggest
Skriv dit kerneprodukt i googles søgefelt (eks. spabad) og få inspiration fra de forslag der ofte kommer frem.
Mange bruger forslagene fra Google suggest når de søger, og du kan derfor finde nogle ret gode søgeord på denne måde. Prøv det her
3) Übersuggest
Dette værktøj er genialt til at finde relevante søgesætninger, og det fungerer på den måde, at du indtaster dit kerneprodukt (eks. spabad) i søgefeltet.
Dernæst vælger du “Dansk” og “Expand”, og når du så trykker “Suggest”, får du en masse forslag til søgesætninger som indeholder dit kerneprodukt (eks. billig spabad, spabad med tv) osv. Prøv det her
4) Lyt til kunderne
Det ligger utroligt meget værdi i at lytte godt efter, når dine kunder omtaler eller efterspørger et af dine produkter. Måske kalder de fleste kunder et spabad for et boblebad? Eller måske bare et spa? Eller jacuzzi?
Opfang hvilke ord kunderne bruger uanset om kommunikationen foregår Face2face, i telefon eller mail – det er guld værd.
5) Google Analytics
This is where the money is. Du kan finde rigtigt meget guld ved at kigge i dine Analytics-data. Kig både efter trafikskabende søgeord men vær især på udkig efter de søgeord der skaber konverteringer (mål eller e-handel).
Du vil hurtigt finde ud af at oplagte søgeord som VVS eller børnetøj konverterer dårligt, og at helt andre ord skaber størstedelen af din omsætning. Prøv det her
6) Spørg på Facebook
Du kan lynhurtigt få nogle ideer til søgeord, ved at uploade et billede af dit produkt, og via en statusopdatering spørge din Facebook-venner “Hvad ville du skrive på Google, hvis du ville søge efter/købe dette produkt?”.
Nogle tager det seriøst og andre skriver noget pjat, men tag de ord du kan bruge og kør dem igennem Google Keyword tool – der kan være guld imellem.
7) Google AdWords
Afprøv forskellige mulige søgeord ved at oprette test-kampagner i Google AdWords.
Når du har kørt de forskellige søgeord i nogle dage, kan du sammenholde antal visninger og på den måde få et meget troværdigt billede af den nuværende søgevolumen. Prøv det her
8.) Tjek konkurrenterne
Gå dine konkurrenters sites igennem og find ud af hvilke ord de anvender når de beskriver jeres fælles produkter i webtekster, og undersøg desuden deres forskellige SEO tiltag (tjek bl.a. titles, manuelle sitemaps, ankertekster i interne og eksterne links).
9) Få inspiration fra søgeresultater
Lav søgninger på google med dine vigtige søgeord, og lad dig inspirere af de forskellige søgeresultater der kommer frem.
I annonceteksterne eller i de organiske resultater fremgår der måske nogle nye formuleringer og varianter af dine søgeord, som du ikke lige havde tænkt på.
10) Google Insight
Via Google Insight får vi oplysninger om søgetendenserne ud fra et specifikt søgeord. Vi kan altså se om et term generelt bliver brugt mere og mere i søgninger eller om det er aftagende. Prøv eks. numerologi, typehus eller SEO. (husk at vælge “Danmark”)
Desuden får vi også relevante informationer om “Søgninger i fremgang”, “Top søgeudtryk” og “Regional interesse”, som bestemt også kan være utroligt brugbart. Prøv det her
11) Skematiser
Ved at skematisere den viden du har omkring jeres produkter og firma, kan du hurtigt opbygge en ganske stor mængde relevante søgesætninger. Brug eks. Excel og lav kolonner til hver del af en søgesætning. Eksempel:
Produkter (spabad, spabade, boblebad) x Beskrivelse (udendørs, med tv, til 4 personer, fritstående) x Mærker (Hotspring) x Business (online, salg af, køb, tilbud, priser, billig) x Geografi (Kolding, Vejle, Fredericia).
12) Synonymer
En synonym-ordbog kan give dig en masse gode forslag til alternative søgeord. Det kan derfor være en rigtig god investering.
Jeg har desuden fundet dette online synonym-opslag som umiddelbart virker ganske godt – jeg har dog kun testet den et par gange.
13) Intern søgemaskine
Gennemgå hvad dine kunder søger efter, når de anvender din interne søgemaskine. De interne søgninger kan du med fordel spore i Google Analytics’ Webstedssøgning, hvilket min “kollega” Lars allerede har beskrevet rigtigt fint i dette indlæg.
14) Stavefejl
Overvej om dine produkter er offer for nogle udbredte stavefejl eller omskrivninger. I såfald bør du også optimere dem ved hjælp af eks. tags, links eller ved at skrive pågældende ord efter anslag 70 i title.
Husk at Google i høj grad bestemmer hvordan ord staves, da mange trykker “Mente du…?” når Google foreslår en anden stavemåde.
15) Google alerts
Med Google alerts får du en mail hver gang der udgives indhold på nettet med et givent ord. Du kan derfor eks. indtaste dine kerneord, firmanavn og konkurrenter, og på den måde nemt følge med i alt der sker i din branche og hvilke nye buzzwords der bliver brugt.
Ind imellem vil du på denne måde finde konkurrenternes linkbuilding tiltag, og der kan du så analysere ankertekster mv. Prøv det her
16) Vær fremsynet
Tænk fremad og optimer ord der bliver aktuelle for dig i fremtiden (eks. Iphone 5, skiferie 2012).
Som i mange andre situationer belønnes first movers, da det er væsentligt nemmere at få topplaceringer på Google, med søgeord ingen andre optimerer på (endnu).
17) Hold øje med kampagner
Større kampagner i TV, radio og på nettet kan skabe nye søgetendenser, og du skal derfor holde øje med ordbrug i de reklamer og kampagner der er relevante for din virksomhed.
18) Dine egne brands
Søgninger som kan relateres direkte til dit firmanavn, navne på vigtige medarbejdere og dine egne produktbrands konverterer typisk rigtigt godt, og du skal derfor være meget fokuseret på, at du ranker godt på alle varianter (og stavefejl) af denne type ord.
19) Lav en brainstorm med dine kolleger
Du og dine kolleger har alle forskellige guldkorn, og samler i jeres fællesviden om hvad kunderne kalder jeres produkter, får du fat i en masse mulige søgeord.
Lav en søgeords-brainstorm over morgenkaffen fredag morgen, og aftal at I alle i den kommende uge vil fokusere ekstra meget på at opfange kundernes termer.
Fredagen efter afholder I så endnu en brainstorm, og tro mig, der kommer endnu flere søgeordsforslag.
20) Blogs, fora og anmeldelser
I ny og næ falder du sikkert over en debat-tråd på Amino, en anmeldelse på Trustpilot eller et blogindlæg som omhandler din branche eller nogle af dine produkter. Disse indlæg, og de tilhørende kommentarer der ofte kommer, skrives i det samme sprog som dine kunder bruger, og du kan derfor med stor fordel lede efter søgeords-kandidater i denne type kundegenereret tekst.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag – og husk i øvrigt, at det der i første omgang adskiller succes fra fiasko indenfor søgemaskinemarkedsføring, er om du udvælger de rigtige søgeord 😉
Ps. Har du flere forslag er kommentarer naturligvis meget velkommen.
Fedt indlæg! Gav virkelig mange gode idéer og en masse stof til eftertanke!
Lækkert indlæg.
Rart at se et dejlig nem og overskuelig opstilling, således at man hurtigt kan drage nytte af de enkelte forslag.
Keep it up!
Tak for en fin opsummerende liste.
Webmaster Tools indeholder også en fin oversigt over keywords, hvor ens site bli’r vist i SERPS (inkl. volumen). Godt til at spotte trafiknicher, man ikke udnytter fuldt ud.
Fedt indlæg, og er sikker på der kunne også tilføjes mange flere. men dette er det helt klart nogen af de bedste beskrivelser jeg har set længe. Du bliver delt! og mange tak for indlæget Rune
@Jonas og Michall: Mange tak skal i have drenge. Det er virkeligt fedt at høre! 🙂
@Kasper: Yes, det har du helt ret i – tak for dit input.
God liste! 🙂
Et lille tip til Adwords; når du sætter en testkampagne op, kan du f.eks. sætte dit primære generiske søgeord i en annoncegruppe for sig selv og sætte den på broad match. Efterfølgende vil du i rapporter kunne se, hvilke søgeord der rent faktisk aktiverede annoncen 🙂
En supergod oversigt.
Konkurrenterne er rigtig gode kilder, da de ofte bruger udtryk/synonymer på deres Facebook-side eller i deres nyhedsbrev, som de ikke selv har optimeret efter.
Der kan også ofte være hjælp at hente i distributørernes trykte brochurer, hvor de bruger udtryk, som ikke findes på deres hjemmeside.
Man kan også være “fremsynet” ved at abonnere på producenternes nyhedsbreve. Inden for nogle brancher vil der gå en del tid, inden de samme varer bliver udbudt i Danmark, men så kan man netop være på forkant med de varer.
Jeg sidder lige og leger med http://www.google.com/videotargeting/aw/listMediaPlans Youtube video marketing tool, der også har den fordel at man kan afgrænse på køn og alder. En god inspirationskilde.
Et super godt indlæg
Der findes også https://ads.youtube.com/keyword_tool som har den genialitet at du kan filterer på demografi som køn og alder
@Rasmus: Yes – Kanon tip!
@Johnny: Rigtigt gode input – er helt enig.
@Jens: Lyder da interessant, det må jeg hellere tjekke ud 🙂
@Riisager: Lææækkert tool – det kendte jeg slet ikke. Tak for input! 🙂
Hej Rune,
Godt indlæg, altid dejligt med huskelister 🙂
Vedr. 4) Lyt til kunderne, så har jeg god erfaring med at skrive til kunderne og spørge hvordan de ville søge for at finde sådan nogen som os, hvis vi nu blev væk.
Det gav mange gode søgeord og kombinationer.
/Brian
Dejligt at få samlet alle stederne, på et sted, med en lille bemærkning til. Ryger straks i bookmarks
Rigtig godt indlæg. Klart de bedste beskrivelser jeg har set længe.
Rigtig godt indlæg og helt sikkert et par ideer jeg ikke har prøvet før, den med facebook skal prøves i dag 🙂
Godt indlæg på et super relevant emne. Jeg benytter også Google Webmaster tool. Her kan jeg se om jeg begynder at ranke på søgeord, som jeg ikke bevidst arbejder med, men som er i teksterne. Så kan jeg lave en indsats på disse søgeord.
Hej Rune,
Super godt indlaeg.
Jeg levede nogle hurtige tests, og det ser ud til at “Übersuggest” altid foreslaar det samme som “Google Suggest”.
Hej Rune.
Jeg har set en del udlændinge, som forsøger sig med semi-oversættelser af søgeord a la “Campingplads Dänemark”.
Så hvis man som Adwords annoncør vil have lidt ekstra trafik fra folk, der prøver sig frem med det danske sprog, så kan halvhjertede oversættelser også være en idé.
@Nicolaj: Det er delvist rigtigt. Übersuggest viser øverst de samme forslag som Google Suggest gør.
Men, hvis du husker at vælge “Expand”, får du mange flere forslag i den alfabetiske opdeling længere nede på Übersuggest-siden.
@Troels: Endnu et godt forslag – tak for dit input 😉
Der er nogle rigtig gode værktøjer i blandt!
Når man skal lave disse søgeord er det vigtig at huske at: “A fool with a tool is still a fool” 🙂 Det som sker efter soegeordsanalysen er mindst ligesaa vigtig som selve analysen.
For interesserede lavede jeg en lidt alternativ soegeordsanalyse: http://www.trovatten.dk/hvad-kalder-man-saadan-en/ hvor jeg spurgte folk hvad de ville kalde et billede af en USB-Noegle. Resultatet af analysen var ret interessant og der kom en masse alternative soegeord som jeg aldrig ville have gaettet mig til.
Dejlig artikel at falde over. Som nybegynder i affiliate marketing, og med min første side på kanten til klargørelse, så er det rigtig dejligt at få nogle alternative metoder til at finde søgeord på.
Indtil videre har jeg kun fået brugt de to første du nævner, nemlig Google Keyword Tool og Google Suggestion. Analytics har jeg ikke overvejet, og en ting som brugen af Facebook er jo også genialt.
Jeg takker for en behjælpelig artikel 🙂
Bedste hilsner,
Sander
En rigtig god artikel med en masse forslag til at finde søgeord som man overhovedet ikke have tænkt på eller kendte til. Har kun brugt nogle af metoderne men skal da helt sikkert have prøvet nogle af de andre af i nær fremtid.
Hilsen Frank
Hej Rune,
Rigtige gode indlæg du har!
Har været til stor hjælp i min projekt opgave, og vil bestemt også være på min fremtidige hjemmeside:)
Jeg vil da holde mig opdateret herinde, hvad du har af forslag til optimering af ens site.
Hej Rune,
Du skulle vel ikke have et par gode råd til linkbuilding, hvad mab bør gøre og ikke skal…
Takker!