Branding og linkbuilding = Linkbranding
Der findes efterhånden en hel del gode linkkataloger og artikelsider på internettet, hvor man gratis kan tilmelde sit site med en beskrivelse samt et eller flere links. Det er jo dejligt, for linkbuilding er en grundpille i søgemaskineoptimering, og på den måde kan vi opnå øget synlighed på internettet. Men prøv engang at forestille dig, hvis din linkbuilding var mere værdifuld – altså ikke kun gav din hjemmeside et boost på dine søgeord, men rent faktisk også gav dit firma en masse gratis branding i søgemaskinerne. Er du med på hvordan, og hvad jeg mener?
Det er overhovedet ikke, i nogen som helst udstrækning, raketvidenskab – men det behøver det jo så sandeligt heller at være for at være værdiskabende og skaffe dig flere kunder.
Her kommer den så: Det, der er vigtigt at vide er, at nogle linkkataloger og artikelsider indekseres utroligt hurtigt og har en høj trust. Når du så skriver en helt unik og fantastisk beskrivelse af din virksomheds evner på en af disse sider (du kunne jo selvfølgelig aldrig finde på at skrive noget hurtigt sludder eller kopiere noget tekst, der allerede står andre steder på nettet, vel?), sker det ofte, at de får nogle ret gode placeringer i søgemaskinerne – også på konkurrenceprægede søgeord! Altså især hvis du lige hjælper på vej med en god titel, der matcher nogle af dine relevante søgeord eller eventuelt dit firmanavn.
Det jeg siger er altså, at hvis du skruer din linkbuilding rigtigt sammen, får du gratis reklame på side 1, og det er selvfølgelig derfor, at det er hamrende vigtigt, at du skriver noget fornuftigt! Alt for mange springer over hvor gærdet er lavest og kopier hele eller store dele af linkbeskrivelsen – det må du selvfølgelig ikke gøre! Det skal være en unik og knaldhamrende god tekst, der sælger din virksomhed og hjemmeside på bedste vis – både i form af salgstekst og ikke mindst Call to Action. Derudover skal søgeordene jo tænkes ind i hele tilmeldingen, så du ikke bare taster de aktuelle ord under “søgeord”, og så tror den sag er klaret. Der skal være en rød tråd gennem hele tilmeldingen, hvis du vil gøre dig en forhåbning om, at få både effektfuld linkbuilding og branding på én gang!
Prøv dig bare frem, så finder du hurtigt nogle af de gode linksites jeg taler om. Får du lyst til, at dele de sitets du finder med andre, er du velkommen til at smide en kommentar her.
Ahh ja jeg er utrolig enig. Har skrevet om lidt af det samme tidligere her: http://da.clausheinrich.com/linkkataloger-i-din-markedsfoering/ – da jeg selv er ejer af mange kataloger (ja nok den med flest kataloger i DK), ser jeg desværre tit folk laver de samme fejl om og om igen.
Godt du sætter fokus på dette.
Et katalog som hotfrog.dk er et glimrende eksempel, og der findes flere. Nogle kataloger giver jo også ligefrem trafik til en hjemmeside, selv om det hører til sjældenhederne.
Og så lige en detalje. Du skriver om trust og (går jeg udfra) om Google. Som jeg har forstået det, er trust et begreb der benyttes i forbindelse med Yahoo.
Claus@ Jeg har ikke læst dit indlæg, men det må jeg da lige få gjort. I øvrigt tak for alle de gode kataloger 😉
Søren@ Det er Google jeg fokuserer på, og jeg taler altid om trust (aka. troværdighed, kvalitetsindikator) uanset hvilken søgemaskine jeg taler om (det er dog altid Google). Har jeg så misforstået noget? Hvis det er forkert, siger jeg da tak for informationen, men hvad skal vi så kalde det? 🙂
Jeg har ikke noget enkelt ord, men hvis vi lige glemmer links og PageRank for en kort stund, så kigger Google på indhold. Kvaliteten, mængden og opdateringsfrekvensen af indhold. Summen af det, bør ikke kaldes for Trust – efter min ydmyg mening.
Nej men Søren det er sku fint du siger det 🙂 Altså kvalitet generelt, mængden af links og til hvad, opdateringsfrekvensen af indhold, osv., er ting jeg i dag samlet betegner trust. Uanset om det er rigtigt eller forkert, har det virket fint for mig indtil nu 😉
Men lad os da få et par andre folk på banen – anyone?
Problemet med ordet trust er, at det meget hurtigt bliver forvekslet med TrustRank. Og TrustRank er altså en Yahoo opfindelse.
Jeg ved hvad du mener Søren, og lad mig derfor lige slå fast, at når jeg fremover nævner trust, taler jeg ikke om Yahoo´s TrustRank, men en sides overordnede troværdighed/kvalitet overfor søgemaskiner (Google).
Rigtig god og velskrevet artikel.
Linkbuilding er utrolligt vigtigt og der er mange internet sites som slet ikke er med i linkkataloger og det er ærgeligt for det ville helt klart booste deres placeringer i søgemaskinerne
mvh
Morten
Hey Rune… Jeg er ikke lige helt klar over om du selv driver linkkataloger, men tak for artiklen, der hjælper os katalog-ejere 🙂 Linkkataloger (nogle) har nemlig en høj trust, da der er nyt indhold dagligt og det synes søgemaskinerne jo er guf. Så den skrøne med at linkkataloger ikke har særlig stor værdi er en historie fra de varme lande.
Min artikel om hvordan man tilmelder et link og hvilke fejl, der typisk sker, kan læses her: http://www.seotips.dk/kvalitets-linkbuilding-linkkataloger-bedre-seo/.
Hej Atak… Det var skam så lidt 😉 Jeg har haft nogle linkkataloger, som jeg dog ikke administrerer mere.
Hej Rune m.fl
Hvad er den nemme løsning her, findes den 🙂 Jeg er ved at lave en side om studenterkørsel og det er sku et stort arbejde at oprette så mange unikke inlink, og hvem vil betale for det 😀