Husk: SEO er også kundeservice
Når man laver SEO på et website, er det store fokus oftest at finde de produktrelaterede søgeord som kunderne benytter. Det kunne eks. være “spabad”, “billigt spabad”, “udendørs boblebad” osv.
Dette er søgeord der er meget salgsorienteret, og det er jo selvfølgeligt ekstremt vigtigt at optimere disse ord, men noget mange hjemmeside-ejere ikke bruger energi på, er at optimere de lidt “blødere” søgninger som ofte udføres af de eksisterende kunder, nye mulige kunder samt andre interesserede.
Tænk gerne på det som god kundeservice, at kunderne kan finde svar på mange af de oplagte spørgsmål, når de bruger Google (som mange gør, i stedet for at skulle lede på sitet). God service giver flere salg, så dette er absolut værd at bruge tid på.
Prøv at google nogle af nedenstående søgninger med udgangspunkt i dit eget site/firma, og se om de søgeresultater der kommer frem er tilfredsstillende.
Hvis du synes der mangler noget i SERP, kan du eks. optimere tekst/title der hvor oplysninger allerede står, og er de ikke på dit site, må du lave en ny side på din hjemmeside (overvej evt. at lave en FAQ, som giver dig en oplagt mulighed for at optimere mange af disse søgninger).
Her får du 10 forslag til søgesætninger, som du måske bør have mere fokus på:
1) Åbningstider (“firmanavn åbningstider“)
2) Kontaktoplysninger (eks. “firmanavn telefonnummer, firmanavn adresse“)
3) Tilbud, udsalg, restsalg og rabat (eks. “firmanavn udsalg“)
4) Job (eks. “firmanavn job“)
5) Varianter af firmanavnet (Se i Analytics hvilke brand-søgninger der skaber trafik og optimer disse vigtige søgning. En shop der hedder “legeshoppen.dk” bliver måske af kunderne også googlet som “legetøjsshoppen” etc.)
6) Facebook, nyhedsbrev, SMS (eks. “firmanavn facebook“, “firmanavn nyhedsbrev” )
7) Centrale medarbejdere (eks. “firmanavn peter petersen“)
8.) Returret, fortrydelsesret, bytte (eks. “firmanavn fortrydelsesret“)
9) Gavekort, gaveindpakning (eks. “firmanavn gavekort“)
10) Fragt (eks. “firmanavn fragt“)
Jeg har taget udgangspunkt i søgeordsdata fra forskellige webshops + fysiske butikker jeg arbejder med, men alt efter branche og firmatype er søgetendenserne selvfølgelig forskellige. Brug derfor kun tid på søgeord, som du mener er relevant for netop dit site/firma.
Har du spørgsmål eller forslag til andre service-relaterede søgeord, er du meget velkommen til at smide en kommentar.
Om ikke andet, så bør større virksomheder tænke over den slags, så folk ikke havner på tilfældige blogs, hvor de begynder at skrive supportspørgsmål.
Så vidt jeg husker fik Lars Bachmann f.eks. supporthenvendelser fra one.com-kunder efter at have skrevet et indlæg om deres kundeservice på sin blog – og jeg har også hørt fra andre folk, der nogle gange selv på affiliate/MFA-sider modtager mails/kommentarer fra folk, der tror, at de skriver til firmaet selv.
Så af hensyn til de langsomst opfattende af firmaets kunder, bør det næsten være en pligt at ligge i toppen på nogle af de søgeordskombinationer, som du foreslår ovenfor.
Fint indlæg rigtig gode punkter…
Faktisk er det noget jeg slet ikke har tænkt over så nu er det blevet tilføjet todo listen 🙂
Fir store sider kunne det være en idé at have en landingsside til hvert spørgsmål – på den måde kunne titel og meta passe super godt til det vedkomne søger efter.
Og ja som du selv siger så giver god service flere salg 😉