Magi eller Meta?
Jeg snakker ofte med forskellige typer folk om søgemaskineoptimering, og jeg synes det er lidt sjovt, at høre hvad folk forbinder med optimering af et site. Groft generaliserende kan mange af de folk, jeg snakker med, deles op i 2 grupper:
Magi
Denne gruppe tror at søgemaskineoptimering, er en form for magi eller trolddom, der kun kan udføres af enkelte i verden. Gruppen har en stor respekt for SEO, og er villig til at betale for det.
Meta
Denne gruppe tror blot at søgemaskineoptimering, drejer sig om at tilføje metatags i koden på hjemmesiden. SEO er IKKE en tidskrævende diciplin, der kræver nogen særlig viden. Det er jo bare metatags!
At der kun var 2 grupper, er så alligevel ikke helt rigtigt, for der er faktisk en tredje gruppe, som vi i stil med de 2 andre grupper kan kalde:
Midt
Denne gruppe har en sund opfattelse af hvad SEO er, og den har typisk en del viden i bagagen, der gør at forventerningerne til SEOer er realistiske. Jeg snakker heldigvis med flest fra denne gruppe. 🙂
Du kender sikkert en del fra gruppen Midt, men hvad med Meta eller Magi? Har du mødt nogle folk fra de grupper før?
Ja, masser! Alt for mange hjemmesideejere er stadig overbeviste om, at middelgode meta-tags gør hele forskellen.
Men du glemmer en gruppe. Det er dem, der enten ikke ved hvad søgemaskineoptimering er, ikke kender til vigtigheden eller nægter vigtigheden. Og dem tror jeg der desværre nok er flest af…
Hej Martin! Du har helt ret i, at der er mange der ikke ved hvad søgemaskineoptimering er, men den gruppe snakker jeg nu ikke med. (Jo, måske til en familiefest, men ikke på arbejde.)
Helt klart Meta gruppen. Der sidder helt utroligt mange webdesigner og endda programmører som startede indenfor deres erhverv eller hobby for flere år siden der stadig hænger i Meta tags som den primære løsning til at komme højt i søgemaskinerne.
Magi gruppen er der også en smule af, men ikke så meget som tidligere syntes jeg.
Jeg har et par gange snakket med folk som siger: jeg har været inde på Google og klikke på vores link flere gange om dagen, men det er stadig ikke kommet højere op. Hvordan kan det være?
Med dette udgangspunkt kan det være svært at komme i gang med en fornuftig dialog 🙂
Jeg støder primært på Meta-gruppen. De er de mest irriterende der ikke kan forstå at SEO er en process som ikke bare er at trykke på en stor knap. (Syntes det var samme diskussion der var fremme angående produktion af musik den gang Aqua var populære?)
Men, omvendt, så er jeg glad for at være i branchen lige nu, inden der laves en uddannelse på THX der producerer “SEO-Eksperter”!! 🙂
Mit indtryk er meget blandet — ca. 1/3 af hver slags, men helt klart med en segmentering af “meta”-folk, der følger de tidligere kommentarers billede.
/Bergholt
Jeg kan nikke genkendende til Lars’ beskrivelser – skal vi kalde dem “klikker-gruppen”? 🙂
Tutorialvine.com: 🙂 Ja, det skulle ikke undre mig om der kom en uddannelse ala det…
Lars: Der er nogle der er uden for pædagoisk rækkevide – uanset hvad du siger, mener de at det deres “kliks” der gør hele forskellen: “Linkbuilding – hvad fanden ska det gøre godt for?? Jeg har jo lige været inde og klikke…!”
😀
Er lige blevet introduceret for en lille flig af den verden, der omhandler SEO og søgemaskineoptimering. Har naturligvis mange spørgsmål, men det der trænger sig mest på er, “hvordan introducerer man SEO for en kunde, som er i Meta-tag-gruppen”??