Online reputation management i teori/praksis

Info: Vil du gerne have et tilbud på Reputation Management, er du velkommen til at kontakte mig på tlf.26 74 01 09. Du kan også læse mere om mulighederne her

Vil du selv bestemme, hvad der kommer frem på søgemaskinerne når man googler dit navn? I dette indlæg uddyber jeg begrebet Online Reputation Management, og du får mine tips til, hvordan du selv kan påvirke dit online image.

Jeg oplever for tiden et boom i interessen for online reputation management – altså at fjerne dårlig omtale fra de første sider på Google, Yahoo, MSN osv. Hvorfor er interessen for online reputation manangement steget på det sidste, hvordan gør man i praksis og hvilke overvejelser gør jeg mig, før jeg begynder at lave denne type SEO-opgave?

Hvorfor boomer online reputation management?

Størstedelen af de potentielle kunder jeg taler med om “fjernelse” af dårlig omtale i søgemaskiner, henviser til Stein Bagger og dennes brug af online reputation management. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at bl.a. den sag har åbnet manges øjne, og gjort online reputation management til et håndfast redskab flere virksomheder kraftigt overvejer at benytte. Desuden anser mange søgemaskiner, og især Google, som en meget troværdig kilde – (“hvis det er på Google, så må det jo være rigtigt!”) – og det gør det ikke mindre interessant at fjerne dårlig omtale fra nettet.

Mine overvejelser før jeg laver online reputation management?

Det er helt afgørende for mig, at jeg kan stå inde for firmaet eller personen, jeg laver online reputaion management for – jeg undersøger derfor sagen nøje, før jeg accepterer en opgave (Jeg laver en analyse med lovmæssige og etiske overvejelser – derefter siger jeg ja eller nej til en opgave).

Miniguide: Optimer dit online image med Online reputation management

Vil du selv bestemme hvad der kommer frem når man googler dit navn? Der er flere metoder, du kan anvende, når du ønsker at forbedre din online profil, og her er nogle eksempler:

  • Start med at sætte dig lidt ind i principperne bag søgemaskineoptimering – bare så du overordnet forstår hvilke ting en søgemaskine ”kigger efter”.
  • Gå din egen hjemmeside igennem – sørg som et minimum for, at dit navn indgår i sidens tekst, h-tags, title-tags m.m.
  • Opret en blog og udgiv søgemaskineoptimerede artikler om dig selv, din branche og andre emner du gerne vil sættes i forbindelse med. (Husk altid at ”sælge dig selv” i disse artikler – de vil blive læst!)
  • Udgiv søgemaskineoptimerede artikler på artikelkataloger, linkkataloger m.m. – der findes en masse af denne type sites, og de er ganske gratis at anvende. (www.onpart.dk, www.artikeltorvet.dk og mange flere)
  • Fjern uønsket omtale fra andre hjemmesider ved at kontakte sidens administratorr eller brugeren der står bag omtalen (Ring bare og spørg pænt om de venligst vil fjerne dit navn – få dem til at forstå din situation)
  • Køb sponsorerede links på Google, og andre søgemaskiner, med dit navn og evt. andre ord som søgeord.
  • Udsend pressemeddelelser der omhandler dig selv og andre emner du gerne vil sættes i forbindelse med. (kan gøres gratis fra bl.a. www.Sendpressemeddelelse.dk)
  • Opret profiler i dit navn på forskellige online tjenester såsom LinkedIn, Twitter og Facebook – de får hurtigt en god placering i søgemaskinerne.
  • Køb domænet www.”ditnavn”.dk og lav en side med dit CV og din baggrund.

Har du spørgsmål til online reputation management? – så er du altid velkommen til at skrive til mig på rune[a]oza.dk

2 thoughts on “Online reputation management i teori/praksis

  1. Hej Rune

    I forbindelse med mit studie i filosofi og økonomi har jeg selv været interesseret i Reputation management, men som en strategisk måde at forholde sig til den omtale en virksomhed har og særligt den situation omtale har anslået værdier omkring. Men jeg havde ingen problemer med at finde ud af hvad reputation management er på nettet.. Godt arbejde! Den tykke kok er troværdig i sig selv – smukt!

    Held og lykke
    Mvh Nicolaj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *