Pop SEO
Jeg møder ofte folk med forskellige opfattelser af, hvad søgemaskineoptimering (SEO) er – og da der ikke er faste regler for hvad “det er der altid virker”, er det jo forståeligt nok. Men det er som om, der er nogle ting der går igen. Mange gange. Det sjove ved de ting jeg tit hører folk nævne, er at: det enten er de helt små detaljer, der i sammenhæng med andre små indgreb, giver eller kan give bedre placeringer nu eller i fremtiden, eller at det direkte er en “myte” der er uden effekt. Fællesnævneren for at disse ting nævnes så tit, er enten fordi de: har været effektive for nogle år tilbage, eller fordi de på en eller anden måde virker logiske. Som indlægget indikerer, betegner jeg alle disse ineffektive ting, der populært går igen og igen, Pop SEO.
Eksempler på Pop SEO:
Meta keywords – “fylde søgeord på”
Meta keywords er ikke alt hvad søgemaskineoptimering indebærer. En ufattelig stor del af de folk jeg taler med om søgemaskineoptimering, tror at man “fylder søgeord på hjemmesiden”, og så er den synlig på søgemaskinerne. Mange af dem ved at der er noget der hedder meta keywords, og de har ofte opfattelsen af at dét, og dét alene, er søgemaskineoptimering.
Alfabetisk indeksering – “helst domæne med a, b eller c”
Der er faktisk mange der tror, at den væsentligste faktor for gode placeringer i søgemaskinerne, er et domæne med et begyndelsesbogstav tidligt fra alfabetet.
DNS pegning – “mange domæner med søgeord”
Mange køber en masse domæner med deres vigtigste søgeord, hvilket der jo grundlæggende ikke er noget galt i. Men de laver derefter en DNS pegning ind til deres hoveddomæne, i tro om at det løfter hovedsitet på søgeordene i domænerne.
Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at når jeg siger “de helt små detaljer, der i sammenhæng med andre små indgreb, giver eller kan give bedre placeringer nu eller måske i fremtiden”, tænker du vel at SEO generelt er detaljer. Enig. Men der er dog ting der kan være en fast detalje – en slags SEO standard – som man kan fastslå ikke har nogen indvirkning på søgemaskinerne. Eks. meta keywords – det er jo sandsynligt at søgemaskinerne (de store) begynder at kigge på keywords i fremtiden, og derfor bruger man de 30 sek. det tager at indtaste dem, selvom de ikke har nogen effekt pt.
Ja – dog er jeg nu ikke stødt ind i den alfabetiske indeksering fra folk så ofte – for et par år tilbage, snakkede jeg dog med en, som tilbage i midten af 90erne havde købt et helvedes langt domæne, som startede med a, fordi han så vidste han blev ranket bedre i søgemaskinerne.
Dertil skal så siges at de hurtigt valgte et kortere navn 😛
Ja, man hører sku mange sjove 😀