5 thoughts on “Sådan sætter du tal på din målgruppe”
Jeg vil give dig ret i at FB er en genvej til et hurtigt tal, men så snart du bevæger dig væk fra FBs mandatory data (land, alder mm.), så kan man ikke bruge tallet til særligt meget.
Jeg har selv en side på nettet som henvender sig til alle med interesse i at rejse på bilferie i USA.
I 2010 var der 260.000 danskere som rejste til USA. Hvis jeg slår danskere op på FB med interessen USA er tallet 660. Lægger man roadtrip (med flere stavemåder), amerika m.fl ind også, så kommer tallet op over 1500 men vi er milevidt fra et brugbart tal i markedsføringsmæssig øjemed.
Der er helt klart nogle interessegrupper på FB som er mere pålidelige end andre. Nybagte mødre, ægteskabelig status, hvilket fodboldhold man holder med mm. er de simple ting som mange (men langt fra alle) udfylder og du vil kunne bruge dem som en tommelfingerregel. Men en forsvindende lille del skriver ting ind som: holder af badeferier i Thailand, er vild med fjernstyrede biler, går op i high-end lydanlæg, kortbølgeradio mm.
Så mit råd er, at man ikke baserer en kampagne eller vælge en kampagne fra, udelukkende baseret på tal fra Facebook. Er man seriøs med sin virksomhed, så er jeg også sikker på, at man ikke kun læner sig op af et sæt tal.
Rigtig fedt tænkt!
Der er ingen tvivl at Facebooks ads-værktøj gør det muligt at ramme lige hvem man vil næsten med sine annonceringer. Men det at bruge det på anden vis, og ligesom se hvor stor en målgruppe man har med at gøre, er sgu smart!
Lige til det sidste du nævner i videoen, så er Danmarks Statestik (dst.dk) bestemt heller ikke dårlig, og skal da lige nævnes. Her er tallene vidst også en del mere præcise. 😉
@Jonas: Takker – og ja, Danmarks statistik er absolut også en god ressource – Tak for det input.
@Rene: Jeg er helt enig i det, du skriver, så jeg har egentligt ikke så meget at sige til det, udover “Tak” for at du påpeger nogle ting, jeg ikke lige nævner i videoen 🙂 Mit lille tip skal netop bruges til at give et værdifuldt hint om nogle målgruppers størrelser (såsom de forholdsvist simple eksempler jeg kommer med i videoens intro), og i andre tilfælde (“Badeferier i Thailand” etc. ) kan det ikke bruges til det helt store.
Jeg vil give dig ret i at FB er en genvej til et hurtigt tal, men så snart du bevæger dig væk fra FBs mandatory data (land, alder mm.), så kan man ikke bruge tallet til særligt meget.
Jeg har selv en side på nettet som henvender sig til alle med interesse i at rejse på bilferie i USA.
I 2010 var der 260.000 danskere som rejste til USA. Hvis jeg slår danskere op på FB med interessen USA er tallet 660. Lægger man roadtrip (med flere stavemåder), amerika m.fl ind også, så kommer tallet op over 1500 men vi er milevidt fra et brugbart tal i markedsføringsmæssig øjemed.
Der er helt klart nogle interessegrupper på FB som er mere pålidelige end andre. Nybagte mødre, ægteskabelig status, hvilket fodboldhold man holder med mm. er de simple ting som mange (men langt fra alle) udfylder og du vil kunne bruge dem som en tommelfingerregel. Men en forsvindende lille del skriver ting ind som: holder af badeferier i Thailand, er vild med fjernstyrede biler, går op i high-end lydanlæg, kortbølgeradio mm.
Så mit råd er, at man ikke baserer en kampagne eller vælge en kampagne fra, udelukkende baseret på tal fra Facebook. Er man seriøs med sin virksomhed, så er jeg også sikker på, at man ikke kun læner sig op af et sæt tal.
Det var da et nice lille tips 🙂 tak for det.
ville lige give den en +1, men kan ikke finde den 🙂
god lille video
Rigtig fedt tænkt!
Der er ingen tvivl at Facebooks ads-værktøj gør det muligt at ramme lige hvem man vil næsten med sine annonceringer. Men det at bruge det på anden vis, og ligesom se hvor stor en målgruppe man har med at gøre, er sgu smart!
Lige til det sidste du nævner i videoen, så er Danmarks Statestik (dst.dk) bestemt heller ikke dårlig, og skal da lige nævnes. Her er tallene vidst også en del mere præcise. 😉
Med venlig hilsen
Jonas Goth
@Bent: Tak skal du have
@Riisager: Tak og +1 er på vej 😉
@Jonas: Takker – og ja, Danmarks statistik er absolut også en god ressource – Tak for det input.
@Rene: Jeg er helt enig i det, du skriver, så jeg har egentligt ikke så meget at sige til det, udover “Tak” for at du påpeger nogle ting, jeg ikke lige nævner i videoen 🙂 Mit lille tip skal netop bruges til at give et værdifuldt hint om nogle målgruppers størrelser (såsom de forholdsvist simple eksempler jeg kommer med i videoens intro), og i andre tilfælde (“Badeferier i Thailand” etc. ) kan det ikke bruges til det helt store.