Sådan undgår du dårlig omtale online
I lyset af det øgede fokus på at fjerne uønsket omtale fra nettet (i daglig tale Reputation management), har jeg skrevet et indlæg, der nærmest fjerner problemet før det opstår. Hvorfor ikke tænke forebyggelse i stedet for brandslukning? Læs med her hvis du vil undgå negativ omtale på de første sider i søgemaskinerne.
1) Vær Mr. Nice-Guy. Ved at holde hvad du lover, være diplomatisk og yde en god service kan du holde dig gode venner med langt de fleste kunder, og alt andet lige er der heller ingen der sviner dig til. Vi ved selvfølgelig alle sammen godt, at det er en smule utopisk at tro, at man aldrig får en enkelt utilfreds kunde – men man kan jo lige så godt stræbe efter det.
2) Vær eftergivende. At lave reputation management er et tidskrævende og omkostningsfuldt projekt. Konsulenter som undertegnede arbejde ikke gratis, og det vil tit være en langt billigere løsning at give efter for en sur kundes ønsker, istedet for at risikere dårlig omtale.
3) Optimér dit brand før det er for sent. Ved at optimere dit brand (firmanavn/eget navn) over hele side 1 (og evt. side 2) på søgemaskinerne, inden du får problemer med dårlig omtale, står du i en meget fordelagtig situation. For det første er det sværere for de negative søgeresultater, at bryde igennem et allerede “optimeret forsvar” bestående af positive søgeresultater. For det andet har du vundet en masse værdifuld tid, da det kan tage flere måneder at etablere et fornuftigt forsvar mod dårlig omtale. Skulle der alligevel trænge et uønsket søgeresultat ind på side 1, kan du optimere videre på dine gode artikler som ligger under den dårlige omtale i SERP.
4) Vær forberedt. Uanset hvor eksemplarisk du driver din virksomhed, vil du alligevel med stor sandsynlighed opleve, at en kunde i ny og næ er utilfreds. Ved at være forberedt og følge mine råd i dette indlæg og denne Reputation management guide kan du slukke branden både før og efter den opstår.
Hvis du har spørgsmål til reputation management, er du velkommen til at skrive til mig på rune[a]oza.dk
Hej Rune
Du mangler et meget vigtigt punkt mellem 1 og 2.
Selvfølgelig skal man holde hvad man lover – og hvis tingene svigter, så skal man som leverandør være superskarp på at rette tingene op.
Men på en lige så stor 2. plads er: “Giv brokrøven hvad han ønsker”.
Omkostningen ved at sætte en fyr som dig i sving er meget større end hvad det ville koste at rette sig efter brokrøven udfra devicen: “Du får ret – jeg får fred!”
Hej Hans. Jeg er enig, og havde faktisk et punkt 2 om at “Være eftergivende” – jeg endte dog med at slette det igen. Jeg opdaterer lige indlægget med punktet, da du har ret i, at det bør være med! 😉
Gode pointer Rune & Hans. Der er virkelig nogle brands og virksomheder som klumrer online. Den her case er fin, synes jeg:
http://www.anyhed.dk/story/5159
(Modeblog lukker virksomhed)…